Respomuso: Llacs d'Arriel i Gran Facha (3005m)

Setembre 2012

Refugi de Respomuso passant pels Llacs d'Arriel

Se surt del pantà de la Sarra (1440m), a Sallent de Gállego.

S'agafa el GR11, aquí un camí ample, que puja cap a la presa i refugi de Respomuso. Es passa per zones de bosc boniques. Es deixa el trencant que puja cap al pic d'Arriel, clarament senyalitzat que no és el del llacs!. Pel pas de l'Onso, congost del riu, s'arriba al Llano Cheto. Enmig d'una pujada forta, es troba el trencant cap als llacs. Estem a uns 1750m.

El corriol puja, en pocs metres, a sobre el penya-segat que tot just un moment abans passavem per sota. De seguida troba el riu d'Arriel i el camí el travessa, continuant tartera amunt pel costat dret del riu. Gira a la dreta tot buscant un petit coll per on desguassa el riu que baixa dels llacs. S'arriba a una petita presa on hi ha un petit llac. Al fons surt impressionant el Balaitús. Passat el llac, i a sota el congost que forma el Llac Baix d'Arriel, surt el camí que després agafarem per anar cap al refugi de Respomuso. Jo que em pensava que costava de trobar, i resulta que està empedrat i és més ample que la Via Augusta!!!

S'arriba de seguida al llac Baix d'Arriel (2168m). Bonic i fotogènic. Al fons el Balaitús, i a la dreta el Pallas.

Continuem cap al llac Superior d'Arriel (2245m). Represat, el trobem baix. És una llàstima, perquè ple ha de ser molt bonic.

Després de menjar reculem fins a trobar la Via Augusta. Es converteix de seguida en un corriol que, en forma de balcó, vorejant els contraforts de les Frondellas, passa per dalt del camí que puja de la Sarra. Es troba un altre llac. El corriol gira i ja es veu la presa de Respomuso. Impressionant la visió de les piràmides: Gran Facha, Campoplano, Llana Cantal, Punta Zarra (molt al fons) i Piedrafita. De la pressa al refugi queda un quart.

En resum, excursió familiar a uns bonics llacs. Tot i així, cal tenir present que el desnivell fins als llacs és d'uns 800m.

Gran Facha (3005m)

Pujada al pic Gran Facha des del refugi de Respomuso (2200m).

Se surt en direcció al llac de Campoplano. El millor camí passa per pujar uns 25 metres darrere el refugi fins a trobar el GR11. Hi ha l'opció d'anar pel corriol que porta al vell refugi de Piedrafita, però puja i baixa com muntanyes russes!

Arribats al llac de Campoplano un bon rètol indica el camí del coll de la Facha. En haver passat el llac cal seguir per la torrentera que puja cap als llacs del Gran Facha (2507m). El camí és fàcil. Els darrers metres al coll són drets, però també fàcils.

El coll (2665m) comunica la Vall de Respomuso (Sallent de Gállego) amb la Vall de Marcadau (Cauterets). Cal continuar recte amunt cap al sud. Aquí comença una trescada divertida i delicada en alguns punts. Les guies posen anar seguint corriol i fites i de tant en quant posar les mans. Cal advertir que són 350m de cresta de primer grau, força continu, amb algun pas lleugerament superior.

Els darrers metres de cresta (quan ja es veu el cim) són molt retallats. El camí sembla indicar anar per unes canals del costat fins a dalt, força aèries. Qui no tingui vertigen, és més segur passar just per sobre la cresta.

Resumint, una magnífica excursió a un petit 3000 grandiós. El desnivell que té des de qualsevol coll fins a dalt, i la seva posició enmig de grans massissos, fa que es vegi de per tot arreu, al mateix temps que es gaudeix d'una grandiosa vista. És una autèntica atalaia. Excursió totalment recomanable, ...amb seny! Cal, però, tenir en compta el desnivell. Sortint del refugi, pujant al cim, i baixant a la Sarra, són 950m de pujada i 1660m de baixada. La distància també és important: uns 7.5Km de la Sarra a Respomuso i uns 5Km de Respomuso al Gran Facha.