Ordesa 2012

Octubre 2012

Refugi de Góriz (2200m)

Sortida des de la Pradera d'Ordesa - (1310m).

Se surt de la Pradera d'Ordesa. Fins al Cercle de Soaso hi ha un bon tros (uns 9 Km), motiu pel que enfilem pel cami de la dreta (orogràfica) del riu Arazas. El camí, super-turístic (tot i que encara no a aquestes hores matinals), és sempre molt agradable. Es passa pels prats del trencant de Cotatuero, les cascades, el Bosc dels Faigs, les Grades i finalment s'arriba a l'inacabable prat del Cercle de Soaso, amb la seva Cua de Cavall (1800m). Aquest sol ser el final de les cues de gent que pugen a Ordesa.

A partir d'aquí hi ha dos camins per pujar a Góriz:

- Pujar per les Clavilles de Soaso. Tot i estar molt ben equipat, l'ha d'evitar la gent amb vertigen i els no acostumats a les alçades amb buit als peus!). Per ser més ràpid, és el camí que agafem pujant. Des de la Cua de Cavall es pugen molt ràpidament 100m i s'arriba a sota la paret. Aquí hi ha una primera cadena que ajuda a pujar un pas d'uns 2-3m d'alçada. Després les clavilles i la cadena pugen rectes paret amunt, fins que s'arriba a peu pla d'una cavorca de la paret que queda a la dreta conforme pugem. La cadena porta cap a la cavorca i, un cop a sota se surt ja pràcticament a peu pla cap a l'esquerra. La vista d'Ordesa des d'aquí és impressionant, més quan es mira peus avall, ja que s'ha pujat directament per la paret! ...i pensar que quan hi havia pujat, ara ja fa molts d'anys, vaig arribar a dalt sense haver trobat cal clavilla! Com m'ho vaig fer? ...evidentment, en aquella època no estava tant ben equipat!

- Des de la Cua de Cavall hi ha un corriol (recomanat a tothom, grans i petits) que puja pel costat dret del cercle. És el que agafarem baixant. És més llarg, però val la pena per les vistes que hi ha sobre la Cua de Cavall i el Cercle de Soaso. S'ajunta a l'anterior just a sobre les Clavilles, punt des d'on hi ha una bonica vista d'Ordesa.

D'aquí per arribar a Góriz ja només cal pujar un parell de grades més tot seguint el corriol.

En resum, tot i que és una excursió per a tothom, compta amb la llargada. Tot i que alguna guia posi 3h, s'ha de comptar que anant bé són 2h30min fins a la Cua de Cavall i 1h20min més fins al refugi. A partir d'aquí, el temps addicional per fotos i parades s'hi ha d'anar sumant!

Punta Custodia - 2519m

Sortida des del refugi de Góriz

Passejada de tarda des del refugi, molt recomanable

Des del refugi s'agafa el GR11 en direcció al Coll Superior de Góriz (Collata Arrablo). És un camí agradable, per sobre les grades de Soaso, i en el que sempre vas veient Ordesa als teus peus.

Arribats al coll (2343m), s'ha d'anar suaument amunt uns 3-4 minuts com aquell que vol anar cap a d'Ordesa i, de seguida enfilar recte amunt pel pendent. Està poc marcat, però fixant-s'hi bé, es veuen unes pedres posades de punxa que serveixen de fita. Des de baix se'n veuen dues d'aquestes pedres just a dalt de tot de la carena. És una bona referència.

Excursió senzilla, d'uns 45 minuts des del refugi, molt recomanable per la vista: Ordesa, Anyisclo, i quedes just davant de tot el massís: des del Talló fins a la Pala de Montinier.

Espatlla de Marboré (3073m) i Pic Occidental de la Cascada (3095m)

Punt de sortida: Refugi de Góriz (2200m).

Des del refugi s'agafa el corriol que puja al Mont Perdut. Posant les mans en algun punt, en una mitja hora es supera la grada del refugi. Es continua pujant fort per sota les parets del Mont Perdut fins que, sobre els 2600m es grimpa un graó. S'arriba així a la Ciutat de Pedra (a uns 2700m). Estem just a sota la Feixa Roya, pels voltants del punt que es deixa el camí del Mont perdut i es comença a rodejar el CilinDre. ...i no veiem cap indicació per anar a Marboré! Serà aquí ...o encara hem de pujar uns 40m i passar per sobre la Feixa Roya? ...amb tant bloc, veiem clar que es pot passar per sota la Feixa Roya. Sense pràcticament baixar, ens hi arribem. Pujant suament, un cop a la punta de la Feixa, es troba alguna fita que, en un terreny més o menys caòtic, porta en uns minuts a un petit llac. Aquest és un punt de referència, ja que es veu de forces punts.

Des del llac veiem el corriol que passa enmig d'una tartera dreta de pedra calcària. Enlloc de pujar-hi directament (em fa pensar en les penoses tarteres que porten a la Bretxa des de la Gruta Casteret!), anem pujant cap a la dreta en direcció al punt en què la Feixa enllaça amb la tartera. Ho fem bé. Efectivament, el corriol passava per sobre la Feixa Roya, tot i que tampoc ho hem fet gens malament!

Anem rodejant el Cilindre fins que arribem a uns 2900m. Hi ha una petita bassa que ha de servir de referència, tant pujant com baixant, ja que és el punt que permet superar la barrera de Marboré. Una petita grimpada (I+?) i es puja la barrera. De cop i volta te'n adones del caos de blocs que tens al davant, i que sense bon temps, és molt recomanable no posar-s'hi!

La boira es troba per sota els 3000m i se'ns tira al damunt. Estem a 2900m i no sabem què fer. Per fer temps i veure si s'arregla una mica el dia, començarem per l'Espatlla. Seguim fites en un terreny caòtic, ens posem enmig la boira, però com que anem per sobre el penya-segat i tenim la referència dels 2900m, anem fent. Arribem a dalt d'un bony. Girem cap a la dreta, baixem i, per un ampli planer, fem amunt durant un quart o més. Finalment arribem a les fites cimeres. Mirant en direcció oest tenim un fondal de cal Déu. De fet, només veiem uns pendents increïblement drets de neu tendra i el forat negre, immens!. Som a dalt! L'altímetre, tot i portar-lo una mica descompensat, m'indica que no pot ser l'Espatlla (que era el bony d'abans!), sinó el Pic Occidental de la Cascada. Fotos posteriors m'ho confirmen.

La boira s'espesseeix. Com que hem de baixar a Ordesa, decidim no jugar-nos-la (hem vist el caos que és el clot de Marboré) i reculem. El Marboré haurà d'esperar!