Besiberri Sud (3023m) - Pic d'Abellers (2983m) - Estanys Gémena (2230m-2270m)

Setembre 2011

Besiberri Sud

Ascensió al Besiberri Sud per la vall de Besiberri, costat oest de la serralada.

El punt de sortida es troba en el pont del refugi de Conangles que travessa la Noguera Pallaresa (a 1540m, a un kilòmetre de l'entrada sud del túnel de Vielha).

S'agafa el camí que baixa pel costat esquerra del riu fins que es troba l'indicador de vall de Besiberri (uns 10 min).

El corriol puja fent drecera (la pista fa molta marrada) per dins el bosc fins que arriba al bonic llac de Besiberri (1950m). Un indicador mostra el camí cap al refugi de Besiberri. Marca 45 minuts, ...i realment calen!

Un cop sota el refugi crec que es millor continuar pel camí de l'Estanyet. Pel costat del rierol que baixa per l'esquerra puja molt hàbilment al cercle que tanca l'Estanyet de Besiberri.

Cap als 2600m s'entra en la tartera, que pot arribar a ser terrible pel tipus de roques que hi ha. Les fites, però, porten hàbilment cap al mig de la tartera que, de forma força simple, menen sota el coll d'Abellers.

Aleshores cal pujar el coll, molt dret i delicat en la part superior. Un cop a dalt, només cal anar per l'esquerra cap al cim del Besiberri Sud.

No és una excursió difícil, però sí molt dura si es fa en un dia, d'uns 1600m de desnivell (100m més si també es puja el pic d'Abellers).

Pic d'Abellers

El pic d'Abellers queda a la dreta del coll d'Abellers. És una excursió complementària a la del Besiberri Sud.

Arribats al coll només queda pujar la pendent que et porta fins dalt el pic. És un doble cim, la part més alta formada per uns blocs planers enormes penjats sobre el buit.

És una bon mirador del costat oest dels Besiberris.

Desnivell

Estanys Gémena

Havent vist els magnífics Estanys Gèmena des del Pic d'Abellers va entrar el cuc de visitar-los. I així que, agafem direcció Caldes de Boí, i ens en anem a veure'ls...

El punt de sortida és en el petit pàrking que es troba després de creuar el pont del Noguera de Tor, just després de passar la caseta d'informació del parc natural, a uns 500m després de Caldes de Boí.

S'agafa el corriol (a uns 1510m) molt marcat que puja al Planell de Llubriqueto. Arribats al planell (1980m) el corriol es perd. Només cal cercar el pont que travessa el riu cap a la dreta i seguir el camí indicat cap als estanys. A uns 25m a l'esquerra de l'indicador (en el planer, just abans de començar la pujada), al costat d'unes pedres on neix un rierol, es troba la font de Llubriqueto, amb una aigua molt fresca i bona.

Per arribar als estanys s'ha de seguir el corriol que puja els 250m que encara falten fins al cercle on es troben els dos estanys Gémena, força grans. L'Estany Gémena de dalt es troba en un petit cercle al fons, uns 40m per sobre de l'Estany Gémena de Baix.

Excursió familiar, tot i els 750m desnivell, a uns dels llacs macos del Pirineu.