Posets - Tuca de Salbaguàrdia - Pic d'Alba

Juliol 2007

Posets o Tuca de Llardana (3375m)

L'aproximació

S'arriba al pàrking des d'Eriste (3.5 Km abans de Benasc) després d'una pista forestal d'uns 5 kms, els dos primers asfaltats, i els darrers on els cotxes han d'anar amb compta

L'ascensió

Se surt de la cascada d'Espigantosa (molt bonica a començaments de temporada) i es puja cap al refugi Àngel Orús (Forcau) (2080m). Uns 600m de desnivell que es fan en unes 2h.

Sortint del refugi, es va a trobar l'entrada de la Canal Fonda (Ruta Reial). Arribats al coll de la Dent de Llardana, a 3025m, ja només queda pujar l'aresta, espectacular per l'alçada, però un passeig sense neu. En arribar al cim s'està a 3375m sobre el nivell del mar. Comptar de 3h1/2 a 4h des del refugi.

Es pot baixar per l'aresta oest del Posets fins al coll Arlaud, des del qual es baixa amb compta a la valleta del Forau de la Neu

Excursió fàcil però amb compta. La cresta final és aèria (compta amb els que tenen vèrtic). Si hi ha neu a la cresta és perillosa. L'època ideal probablement sigui a finals de juny, quan la Ruta Reial és plena de neu (grampons!) i a la cresta ja no n'hi ha.

Fotos

Tuca de Salbaguàrdia (2738m)

L'aproximació

De Benasc s'ha d'anar al pàrking del Pla d'Estan (la Besurta) (1890m).

A l'estiu el cotxe es deixa al pla de l'Hospital des d'on surt un autobús que et porta fins al pla d'Estan. Això permet fer una ruta maca tot pujant des del pla d'Estan i baixant directament al pla de l'Hospital.

L'ascensió

De desota el Pla d'Estan (2850m) surt un corriol que duu al coll de Benasc (2445m). El corriol que puja a la Tuca surt uns metres abans d'arribar al coll. Tot passant sota la cresta es va pujant cap al cim per un amí agradable.

És de les millors excursions del Pirineu, però s'ha d'anar amb compta. Des de baix sembla impossible pujar-hi, però un corriol mena al cim. Però compta: tot i que no ho sembla, es va molt penjat. Cal esmentar dos passos delicats sobre roca picada, un dels quals està equipat amb un cable. La vista, des de dalt, increïble, tot i tenir al davant les Maladetes.

Per a la baixada, un cop sobre la Penya Blanca, es pot agafar el camí (molt agradable) que porta al pla de l'Hospital.

Excursió que pot ser familiar, però compta amb els

Temps: unes 2h30min de pujada i unes 2h de baixada.

Pic d'Alba (3118m)

L'aproximació

De Benasc s'ha d'anar al pàrking del Pla d'Estan (la Besurta) (1890m). A l'estiu el cotxe es deixa al pla de l'Hospital des d'on surt l'autobús que et porta fins al pla d'Estan.

L'ascensió

Del Pla d'Estan s'agafa el camí que duu cap al refugi de la Renclusa. Arribats al refugi, es baixa a creuar el torrent de la Renclusa i es passa prop de l'Ibó de la Renclusa (~2300m). El corriol, després de passar per una petita morrena de pedres enormes (ràpid si es segueixen les fites) puja direcció al 'costat nord' del coll de Paderna. Aquí s'agafa la morrena que baixa directa de desota el pic d'Alba tot pujant per (poca) herba i (moltes) pedres. Tot i que hi ha alguna variant, es pot seguir la morrena fins a sota mateix el pic d'Alba. Tot pujant cal vigilar les dues canals (es veuen més terrosses) per on es puja a la carena d'Alba, ja que desota mateix no es veuen. Tot baixant uns metres en el cercle sota el pic d'Alba i desota la cresta es cerca una de les canals i amunt que en pocs metres ja s'és a la carena (sobre els 2900m).

Un cop a la carena es continua pujant pel costat oest per sota l'esperó del pic d'Alba, fins que es troba la canal que baixa del mateix pic. Trobada la canal, una 'grimpadeta' ens mena fins a la cresta. S'arriba a l'avantcim. Del cim només ens separa una cresta (una mica més llarga, una mica més retallada, i un semblant en quant a aeri que el Pas de Mahoma (Aneto)) fins al cim.

...al cim: hi entra poca gent! És un veritable pic d'aligues, amb niu per passar la nit inclòs...

En resum: Tot i que no és difícil, tampoc és una excursió no recomanable per principiants.

Temps: des del pàrking de la Besurta, i anant bé, s'han de calcular unes quatre hores i mitja de pujada. La baixada és fa ràpida.